Wednesday 10 October 2012

Suatu yg baru...

Salam..

Sepanjang minggu lepas dan minggu ni saya disuruh untuk

Tengok,baca dan hafal... 
Tengok,baca dan hafal... 
Tengok,baca dan hafal... 
Tengok,baca dan hafal... 
Tengok,baca dan hafal... 

Memulakan dan mempelajari sesuatu yang baru tidak senang..mungkin tidak susah tapi yang pastinya memang tidak mudah.. kalau dulu akan dapat mengingati sesuatu perkara dengan hanya sekali bacaan sahaja tp sekarang mungkin tidak..dah baca 5 kali pun belum tentu ingat lg.. senyum sendiri aje bila difikirkan..

Hiragana dan katakana...

Tak pernah terfikir pun akan belajar bahasa yang baru di usia yg agak banyak ni..(ayat cover)...masa mula-mula tahu nak ke bumi Sakura ni, angah dah cakap suruh mula belajar huruf dan perkataan2 asas..tapi kakak dia kan tak rajin sangat..ayatnya bila disuruh..

 " Alaa, nanti kat sana Along belajar la..
lambat lagi kan nak ke sana.."

Sekarang baru kau rasa ya... belajar semua huruf ni dalam masa 3 hari.. dan hari ke-4 kelas sudah bermula vocabulary test dan mula belajar Kanji..satu lagi bentuk bahasa yang perlukan banyak menghafal sbb dia banyak simbol... masa dok dalam kelas td dok fikir..boleh ke saya nak ingat semua ni..macam mustahil jerrr... hmmm...memang mustahil..tp dah ramai orang belajar bahasa ni dan ada je yg boleh menggunakan bahasa ni dengan baik dalam masa yg singkat... hmmm... kalau nak seribu daya kan tapi kalau dah taknak tu memang akan cari seribu satu alasan yang boleh kan..

Sepatutnya saya dh mula menghafal ni tapi masih lagi bersenang lenang mengadap komputer ni..cari mood la konon...takdala...cuma cuba menenangkan hati..mencari kekuatan untuk memulakan.. selalunya kalau nak buat sesuatu pasti akan ada pemangkin@tukang tolak dari belakang..kalau tak memang tak jalan... tp bila dh dok jauh ni kena sedar diri la sikit..cuba untuk bergerak dengan lebih baik walau tanpa org2 tersayang ada kat sisi...tp mereka semua tetap ada sebenarnya ...dalam kawasan masing2...di sudut hati..tetap dekat dgn diri ini...hmm..tetiba plak rasa sedih kan...

So..apa lagi gerak la...jom kita belajar...yeahhhh...ganbatte kudasai..nanti kita cerita2 lagi k..


Adios.

No comments:

Post a Comment