Saturday 6 October 2012

Aku kena kuat...

Salam...

"Kalau kita fikir susah, semua akan jadi susah...tapi kalau kita fikir untuk memudahkan, insya allah akan dipermudahkan  caranya..."

Itu cara saya berfikir dan saya harap saya masih lagi mempunyai pemikiran sebegitu..tapi sejak datang ke bumi Sakura ni, pemikiran saya dah berubah..saya dh tak jadi sepositif dulu..apa yang sepatutnya saya amalkan sudah mejadi satu kesusahan buat diri saya....saya jadi takut..jadi susah untuk berfikir dengan tenang..

Di hari pertama kelas, saya dah jadi kelam kabut..kenapa apa yang diajar seakan sesuatu yang amat sukar untuk saya faham..susah untuk saya ingat..sampaikan saya tak ingat jalan balik...hmmm...sabar...tarik nafas dan tenangkan fikiran...entah apa yang saya fikirkan sambil berbasikal balik tu...kawasan ni tak besar sangat, jadi apa lah yang saya nak sesatkan..hmmm...apa la..

Setiap hari, bercakap dengan ma, abah, adik2 dan seorang sahabat baik memberi aku semangat dan kekuatan untuk meneruskan hari2 di sini... tapi kadang2 terbabas jugak... ada saja perkara yang membuatkan hati menjadi sayu..lepas tu mula la hujan air mata...benda yang kecil pun boleh buatkan saya rasa sedih... rasa sendiri... padahal ramai lg yang menyokong ..menolak saya dari belakang agar terus berjalan...

Tadi semasa bercakap dengan sahabatitu, saya cakap saya nak balik..cuti Winter..ada lebih kurang 2 minggu tp tak pasti lagi...kalau ambil tiket ke sini selepas 1 Januari 2013 memang saja cari nahas..sangat2 mahal..sebelum tu boleh dimaafkan lagi la..jd bila dikira semula,,,hanya akan bercuti di Malaysia selama lebih kurang seminggu aje...itu pun masih mahal lagi... tapi berbaloi ke? adakah duit yg jadi kayu pengukur sama ada berbaloi atau tu....hmmmm

Sahabat itu menyuruh saya berfikir semula...rancang dan teliti semua perkara...letakkan sesuatu perkara di tempat yang betul...yang mana penting didahulukan... hmmm..terima kasih sahabat..sarang hae..memang agak bodoh bila fikirkan semula... sangat pentingkan diri...sangat menyusahkan orang lain nanti...hmm..fikirkan semula..fikirkan secara rasionalnya..secara betulnya..sebenar-benarnya.. tak perlu balik pun setakat cuti seminggu...duit habis... musim hujan, susah berjalan2 ke mana...meyusahkan org lain nak melayan kita yg bercuti.. orang lain dh nak masuk tahun baru..mesti banyak perkara yang perlu diuruskan..hmmm..apa la... so, xpayahla balik..kalau balik, susah semua org nanti kan...

boleh kalau nak daki bukit ni..akan sampai nanti..so berusahalah

jadi sebenarnya saya yg kena kuat..kalau sahabat itu bole kuat menerima ujian yang lebih besar, kenapa saya tak boleh..saya cuma perlu banyak2 bersabar..itu saja... belajarlah bersabar ya..jangan terlalu ikutkan hati dan perasaan..waraskan dengan akal juga ya...hmmm...sabar dan terima..berusaha dengan apa yang ada..insya allah akan dipermudahkan...amin...








1 comment:

  1. Orang sabar selalu menang. Orang baik selalu diuji. Mintalah pada Allah..moga ditunjukkan jalan yang mudah untuk awak. You are stronger than you think. Ganbatte!!

    ReplyDelete